Žvakių analizė skamba gal net šiek tiek mistiškai, ar ne? Tarsi kalbėtume apie kokius nors senovinius simbolius, kuriuos išmokus skaityti, atsiveria paslaptingas rinkos kodas. Ir iš dalies tai tiesa, žvakės iš pirmo žvilgsnio atrodo paprastos, bet jose slepiasi visa istorija apie tai, kas vyko rinkoje tam tikru momentu. Jei išmoksti jas skaityti, gali matyti ne tik kainą, bet ir emocijas: baimę, godumą, abejones. Žvakė tai viena iš paprasčiausių, bet tuo pačiu ir stipriausių grafiko formų. Kiekviena žvakė pasakoja, ką rinka veikė per tam tikrą laiką — minutę, valandą, dieną ar savaitę. Žvakė turi kūną ir dagčius. Kūnas rodo, kur kaina pradėjo ir kur užsidarė, o dagčiai kur ji buvo nuėjusi aukščiausiai ir žemiausiai. Kai žvakė žalia (ar balta, priklausomai nuo platformos), reiškia kaina kilo, užsidarė aukščiau nei atsidarė. Kai raudona – kaina krito. Atrodo paprasta, tiesa? Bet tame paprastume slypi visa prekybos psichologija.
Įsivaizduok, pavyzdžiui, žvakę su mažu kūnu ir ilgais dagčiais tiek viršuje, tiek apačioje. Tai vadinama doji. Ką ji tau sako? Ji reiškia, kad rinka neturėjo aiškios krypties, pirkėjai stūmė kainą aukštyn, pardavėjai žemyn, bet galiausiai abi pusės pasitraukė ir liko beveik ten pat, kur pradėjo. Tokia žvakė dažniausiai tarsi sako: palauk, kažkas čia keičiasi. Ji rodo rinkos neapsisprendimą, o po jos dažnai seka krypties pasikeitimas. Kita klasika – hammer. Mažas kūnas viršuje, ilgas dagtis apačioje. Tai ženklas, kad kaina buvo stipriai kritusi, bet pirkėjai sugrįžo ir ją atstatė aukščiau. Dažnai tai signalas, jog rinka rado palaikymo lygį, ir gali prasidėti kilimas. Priešingybė – shooting star. Ji atsiranda po kilimo, kai pirkėjai dar bando stumti kainą į viršų, bet pardavėjai ją stipriai numuša. Tai signalas, kad viršus pasiektas ir gali prasidėti kritimas. Dar vienas stiprus ženklas – engulfing pattern, arba praryjanti žvakė. Tarkim, turim mažą raudoną žvakę, o po jos ateina didelė žalia, kuri visiškai ją praryja. Tai reiškia, kad pirkėjai perėmė kontrolę, ir labai tikėtina, kad rinka judės aukštyn. Lygiai taip pat būna ir atvirkščiai – kai didelė raudona praryja žalią, signalizuodama apie kritimo pradžią.
Žvakių analizė yra unikali tuo, kad ji ne apie matematiką, o apie emocijas. Kiekviena žvakė tai žmonių sprendimai, reakcijos, baimės, viltys. Kai matai ilgą žalią žvakę, matai euforiją. Kai matai ilgą raudoną – paniką. Kai matai mažą, susitraukusią žvakę – abejones. Ir jei sugebi tai jausti, pradedi suprasti, kada rinka jau pervargusi nuo kilimo, o kada išsigandusi be reikalo. Tačiau, kaip ir visur, čia svarbiausia kontekstas. Viena atskira žvakė nieko nereiškia be to, kas buvo prieš ją ir po jos. Hammer gali būti stiprus signalas, bet tik tuo atveju, jei jis pasirodo po ilgo kritimo. Jei toks pats plaktukas atsiranda po savaitės augimo, tai gali būti tiesiog rinkos triukšmas. Būtent todėl žvakių analizė visada derinama su palaikymo ir pasipriešinimo lygiais, trendų linijomis ar apimtimi. Kuo daugiau laiko praleidi žiūrėdamas į grafikus, tuo labiau pradedi juos jausti. Gal skamba keistai, bet taip ir būna. Po kurio laiko pradedi matyti, kur pirkėjai pavargo, kur pardavėjai pasimetė, kur rinkos nuotaika keičiasi. Tai ne kažkokia magija, o tiesiog praktika. Kaip dailininkas, kuris iš pirmo potėpio mato, kur drobėje per daug spalvos.
Viena iš dažniausių naujokų klaidų – ieškoti tobulo žvakių derinio, kuris visada veiktų. Deja, tokio nėra. Žvakės rodo tik teorinę tikimybę, o ne garantiją. Vieną kartą hammer gali reikšti stiprų atšokimą, kitą kartą tiesiog trumpą pauzę prieš tolesnį kritimą. Todėl žvakių analizė nėra atskira sistema, tai tik viena dėlionės dalis, kuri padeda jums priimti labiau pagrįstus sprendimus. Ir visgi, kai pradedi ją suprasti, prekyba tampa gyvesnė, patikimesnė. Grafikas nebėra tiesiog linijos, o tarsi gyvas pasakojimas. Tu matai, kaip rinka kovoja, kaip keičiasi nuotaikos, kaip banga po bangos formuoja kryptį. Tai nebe sausas skaičių žaidimas, tai tarsi pasakojimas, kuriame tu gali išmokti skaityti tarp eilučių. Tad jei dar nesidomėjai žvakėmis, pabandyk. Atsidaryk bet kurį grafiką ir stebėk, kas vyksta, analizuok. Pabandyk pamatyti, kur žmonės bijojo, kur rizikavo, kur pasidavė. Po kurio laiko pradėsi matyti dėsningumus. Ir kai kitą kartą kaina šoks aukštyn ar žemyn, tu jau nebesijausi nustebintas, tu žinosi, kodėl.
0 Komentarai